Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

philby

proboha

"Rozvoj nákladní železniční dopravy nevyžaduje žádné zvláštní investice." To je ale hodně naivní....... asi netušíte o kapacitách ŽDC (železniční dopravní cesty), která je např. v okolí Mladé Boleslavi (i Kvasin) vyčerpána, netušíte o technických omezeních (tunely - překážka mj. i pro některou kombinovanou dopravu), netušíte o komplikovanosti při konstrukci společného jízdního řádu pro osobní a nákladní vlaky.....

Do železnic se investuje příliš málo - často ani dvoukolejka nestačí. A rozhodně nestačí zapřáhnout mašinku a odmávnout plácačkou.

0/0
16.9.2010 16:54

VKU

Re: proboha

Jaké je na Vaší trati zabezpečovací zařízení? Kolik procent kapacity obsazuje osobní doprava? Jsem přesvědčen o tom, že po přesunu osobní dopravy na uvažovanou trať Lysá nad Labem -Mladá Boleslav  a výměně zabezpečovacího zařízení dojde k navýšení kapacity tratě pro nákladní dopravu. Všechny tunely ŽDC vyhovují průjezdnému průřezu Pz, který umožňuje přepravu téměř všech nákladů přepravovaných na silnici. Přebudování tunelů dle ČSN 73 6320 by bylo jistě žádoucí pro zvýšení kapacity a zlepšení ekonomiky železniční dopravy, ale jeho absence nemůže být  v žádném případě záminkou pro přesun nákladní dopravy ze silnice na železnici. Železnice technicky má na to, aby přepravila stejné množství nákládů jako v 8O-tých letech minulého století (kdy 130 let staré železnice pracovaly mnohde nadoraz), po výměně zabezpečovacího zařízení a přesunu osobní dopravy na nové tratě má ještě mnohem na víc. 

0/0
18.9.2010 12:13

alex hart

Jak vono to vlastně je -1-

Víceméně souhlasím s autorem. Jen bych řekl, že nepojmenoval úplně natvrdo hlavní příčiny současného stavu.  V čem jsou?

.

1) Silniční síť je financovaná jak ze státních (a krajských) peněz, tak rozpočtů měst a obcí. Přitom si troufnu tvrdit, že obecních komunikací je na kilometry asi tak stejně jako silnic mezi městy. Už jenom tím jsou náklady na silnice systematicky podhodnocovány, protože obecní se do toho jaksi nepočítají. A jsem přesvědčen, že ani některé další náklady na silnice nejsou započítávány. Naopak železnice už z principu má své hospodaření od státních a obecních peněz oddělené, a nikdo jí nic neodpustí, samozřejmě kromě státních dotací, kvůli kterým kdejaký moula řve, aniž by viděl širší souvislosti. 

.

2) Železniční infrastruktura je i přes investice z posledních let dosti zaostalá a neodpovídá dostatečně dnešním potřebám.  Nikdo se u nás také seriózně nevěnuje pořádným analýzám a projektování toho, co s železnicí dělat dále.

0/0
16.9.2010 10:17

alex hart

Jak vono to vlastně je -2-

Náš stát bohužel dosud nemá ohledně železnice žádnou inteligentní koncepci ani výhled. Pod heslem, že stát není zaopatřovací ústav, se náš stát s péčí pořádného hospodáře nestará téměř o nic. Ostatně stejně jako ho dosud nemá v palivech a v energetice. Výsledkem je, že se do železnice cpou státní dotace, aniž by existovalo seriózní zadání, co se vlastně chce letos, co napřesrok a co za 10, 20 let.

.

3) Není pak ani divu, že se aiznpoňáci coby podnikatelé chovají jako hovada, která podnikat nejenže neumějí, ale vlastně ani pořádně nechtějí. K tomu ještě přistupují organizační struktury dráhy z dob Rakouska Uherska, které se dnes někdo idiotsky snaží "vylepšit" tím, že dráhu rozbíjí na organizační celky, které jeden bez druhého nemůžou existovat a ziskové komodity připadanou soukromým subjektům a ty prodělečné zůstanou státu.  Něco podobného, co již proběhlo v autobusové dopravě.

0/0
16.9.2010 10:18

alex hart

Jak vono to vlastně je -3-

4) Permanentně ucpaná Praha je z velké části i dílem samotných Pražáků, z nichž někteří (ale zdaleka ne všichni) si musejí za každou cenu každý den vozit zadek v autě, ačkoliv by mohli jet veřejnou dopravou. Velmi podobně se ale chovají i ti, kteří do Prahy cestují, protože proč by parkovali na okraji města, když si můžou zadek dovézt až na Václavák (samozřejmě obrazně řečeno, tam většina normální lidí už dnes autem opravdu nejezdí). Odkloněním kamiónové dopravy na obchvat se osobní autíčkáři v Praze (ale ani jiných velkých městech) prostě a jednoduše vyřešit nemůžou. Pomohla by mýta vybíraná za vjezd do měst, ovšem před dostavěním obchvatů měst by to bylo, jako si koledovat o přesdržku.

5) Od doby, kdy dráha vozila téměř všechno i na nejzapadlejší nádraží na lokálce, uběhlo již několik desetiletí. Za tu dobu se mimo jiné změnila i jedna zcela podstatná věc.

0/0
16.9.2010 10:21

alex hart

Jak vono to vlastně je -4-

A totiž, životní úroveň lidí u nás od války rapidně stoupla a sehnat dnes někoho, kdo doslova za pár korun bude překládat zboží mezi vagóny a nákladními auty (jak bylo ještě v šedesátých a sedmdesátých létech běžné), je téměř nemožná věc. A náš milý stát na to všechno už několik desítek let čumí jak jelito a nehodlá s tím vůbec nic dělat, státní dráha jakbysmet. Už za komunistů na to měl stát začít reagovat, a tím spíše dnes. Přitom je potřeba trochu si ty palice lámat, přemýšlet, analyzovat a navrhovat řešení. Dělá to dnes u nás seriózně vůbec někdo? Řekl bych, že ne.

.

6) Závěr? Má to vůbec nějaké řešení? Ano, samozřejmě, že má. Kromě zcela neužitečných a někdy vysloveně škodlivých ekologických keců a kampaní (viz třeba solární panely a bio-řepka) je potřeba státní hospodářství seriózně a ekonomicky řídit a to včetně resortu dopravy. 

0/0
16.9.2010 10:24

alex hart

Jak vono to vlastně je -5-

Jenže to je v příkrém rozporu s řadou podnikatelských aktivit a příslušných majitelů a jejich lobbistů, např. uhelné, solární, a jiných lobby. Samozřejmě také nesmíme zapomínat na to, že výroba a prodej osobních automobilů je u nás posvátná kráva, na kterou se nikdo neodváží sáhnout. A s tím se vezou i soukromí autobusáci, kteří se nerozpakují zastavit naprosto kdekoliv, a ucpávat tak pravidelně dopravu, jen aby nemuseli platit poplatky za použití autobusových nádraží. Nemluvě už o tom, že za parkování na městských ulicích by se asi mělo platit, ne? Jenže u nás je stále normální za některé státní a obecní služby neplatit ... a tak by se mohlo pokračovat ještě dlouho.

.

Není to vůbec jednoduchý a jednoduše řešitelný problém. Jenže on ho u nás ani nikdo doopravdy řešit nechce. Ono by to totiž mohlo bolet.  

0/0
16.9.2010 10:26

Alfie

Re: Jak vono to vlastně je -5-

že nejsou mimopažští, dojíždějící denně do Prahy, ochotní nechat auto na okraji a do centra jet MHD? Podívejte se někdy v osm ráno na P+R parkoviště na Černém Mostě, Opatově, Zličíně a zkuste tam najít volné místo :-)

A co se překládání kamionů na železnici týče, je možné použít vagóny, na které se naloží celý kamion, nebo alespoň kontejner, který tvoří jeho náklad. Ale to by ČD musely fungovat a poskytovat kvalitní služby za přiměřenou cenu. Zatím dokázaly jenom zlikvidovat spěšninovou přepravu zboží po republice - co bylo dřív mezi stanicemi za den doručeno, trvá dnes několik dní a většina stanic spěšniny ani nepřijímá. Poštovní vlaky jsou také minulostí. Takže to všechno vozíme auty...

0/0
16.9.2010 12:44

alex hart

Re: Jak vono to ... pro Alfie

Jak je to s těmi parkovišti, nevím, já tam naopak vídám docela dost volných míst, ale nejsem tam v dobu, o které vy mluvíte.

A pokud jde o likvidaci spěšninové přepravy, tak to je jedna ze zhovadilostí ČD a jejich neschopnosti či spíše neochoty podnikat. Je ale potřeba vidět i druhou stranu mince, jak jim stát háže klacky pod nohy. Nezapomínejme, že dráhy jsou státním podnikem a stát by měl mít jasné priority, zadání a řízení. A to prakticky zcela chybí. To jenom otevírá cestu soukromníkům, aby si namastili kapsy a stát trvale prodělával. Tak se samozřejmě rozumně podnikat nedá, a někdo vymyslí, že prodělečnou přepravu spěšnin zruší.

Přitom kdyby dráha pořádně fungovala, mohla v některých přepravních směrec h velice snadno konkurovat dokonce i rychlostí.

Jinak poštovní přeprava na dráze dosud stále funguje, i když ne v tom rozsahu, jako kdysi.

0/0
17.9.2010 10:33

IRoman35

Ono to není tak jednoduché.

Dám příklad. Za komunistů existovalo pouze pár firem v republice které zajišťovaly úplně všechno. Výrobce, nebo dovozce ve svém areálu naložil výrobky na vlak, který pak několik dní brázdil ČSSR než se všechny vagony dostali do místa určení. Na několika nádražích byly vykládací rampy, u kterých měl monopolní prodejce svůj malý sklad, kde za pomoci ještěrky překládal zboží na auta a rozvážel je buď do velkoskladu, nebo rovnou do prodejny. Tenkrát nikomu nevadilo (respektive neměl jinou možnost) že čekal na televizi 3 mesíce, nebo na sedačku rok. Dneska zkrátka něco podobného není vůbec možné.

0/0
16.9.2010 9:52

alex hart

Re: Ono to není tak jednoduché.

Do jisté míry máte pravdu,a to v tom, že dnes není nikdo ochoten vyrábět na sklad a financovat mrtvé zásoby. Tomu rozumím.

.

Ale to že jste za komunistů čekal na televizi 3 měsíce bylo především tím, že 1) neestíhala výroba, 2) byl vlastně přídělový systém, 3) byl bordel ve skladech, 4) a kromě toho všeho ještě někteří vedoucí prodejen nebyli leckde schopni objednat dost zboží i když by to třeba náhodou šlo.

Typická doba vnitrostátní přepravy na dráze bylo několik dnů, někdy třeba týden až až 2. Derlší doba přepravy mohla samozřejmě výjimečně nastat taky, ale to byly stattisticky bezvýznamné případy. Pokud tedy píšete o dodací lhůtě 3 měsíce, nemohla za to podle mne dráha, jako spíše ostatní systém tehdejšího zásobování přes centrální sklady.

0/0
16.9.2010 10:41

zdeseny obcan

překládání

Z auta na vlak a z vlaku zase do auta. To stoji penize a cas, proto zeleznicni nakladni doprava mizi.

0/0
16.9.2010 9:30

alex hart

Re: překládání

To stálo peníze a čas vždycky, a to i za tvrdého kapitalismu před první světovou válkou i dlouho potom. Jenže tehdy byla velmi levná a mobilní pracovní síla, takže nebyl problém nehnat příslušný počet manuálů, kteří to sofort přeložili. Třeba v noci.

.

Tenhle systém ještě jakž takž dožíval za komunistů, pamatuju se, že se takto dala sehnat brigáda ještě v 70. létech. Dneska je u nás životní úroveň tak vysoká a lidi tak líní a neochoptní, že to už nikdo nechce dělat, a když tak za peníze, které nikdo není ochoten platit. To se při těchto úvahách jaksi zapomíná.

0/0
16.9.2010 10:47

petrhajek.blog.idnes.cz

souhlasim...

uz davno jsem rikal, ze by kamiony mely platit realistickou cenu na udrzbu silnic, jako se to deje na zeleznici. Pak by se myslim nakladni doprava na zeleznici rada vratila.

Problem je s pruchodnosti takoveho navrhu - diky omezeni zeleznice vzrostlo ohromne mnozstvio logistickych, spediterskych a dopravnich firem. Tudiz je to vysoky tlak z pohledu poctu firem, zamestnanosti apod. Tomu se musi postavit nekdo, kdo ma koule.

0/0
16.9.2010 9:16

Saša

Deformovaný Pražák.

Za dopravní situaci v Praze si mohou Pražené sami. Způsobili si ji tím, že

1. všechny silnice dovolí stavět jen tak, aby vedly do Prahy, takže ta pak na mapě silniční sítě vypadá jak sluníčko s paprsky.

2. skoro všechny ústřední státní úřady sídlí v Praze, skoro všechna generální ředitelství různých podniků a firem sídlí v Praze.

Za této situace musí ostatních 9/10 obyvatelstva státu do Prahy a přes Prahu hodně jezdit.

A o kolejové dopravě nákladů může mudrovat jen ten, kdo nikdy zorganizovat takovou dopravu polotovarů z jedné fabriky do druhé nebo výrobků z fabriky do továrny nezkusil. Ono se to totiž musí nejprve naložit na auta, pak odvézt na nádraží, tam přeložit z auta do vagónu, pak čekat, až to dráhy někam dopraví, pak se na výzvu dráhy okamžitě dostavit k protokolárnímu převzetí (vykrádání vagonů je hojné), pak přeložit zboží z vagonu do aut, auty do dovézt na místo určení a znovu vyložit. Použíj 1 auto a 1 nakládku a 1 vykládku je levnější a rychlejší.

0/0
16.9.2010 9:13

petrhajek.blog.idnes.cz

Re: Deformovaný Pražák.

to zni jako zaujatost :-). Je prirozene, ze do mest s nejvyssim poctem obyvatel vede nejvice cest a ze se tato mesta rozrustaji prave diky prilezitostem, ktere nabizi. Nepredpokladam, ze v tom bude CR nejaky unikat.

Ano, statni urady sidli v Praze. Je to dane minimalne historicky, kdy jeste nebyly emaily a bylo potreba mezi urady krizem resit radu veci - to kuryr nebo posta jen zdrzovala. A ze tu sidli rada reditelstvi (nestatnich) podniku a firem? To je prece jejich vec, to jim nikdo nenarizuje - ani nemuze zakazovat. Asi je to pro ne vyhodne.

S dopravou nakladu - driv mely velke podniky vlecku primo do zavodu a nakladalo se tam. Dneska je samozrejme situace jina, porad by byla rada firem, kde by se to vyplatilo.

Tim auem je to levnejsi prave proto, ze se neplati realisticka suma za amortizaci silnic. Kdyby se to vycislilo (coz nevim, jesli je vubec mozne bez magie), treba by firmy jeste rady vozily naklad po silnici co nejmene a rady prekladaly. A co treba kontejnery?

0/0
16.9.2010 9:25



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.